CANVA

Grafikem snadno a rychle. Takový pocit jsem měla, když jsem poprvé narazila na aplikaci CANVA (www.canva.cz). Je snadná, rychlá a pomůže vám vytvořit během několika málo minut pozvánku, plakát, letáček, prakticky cokoliv, na co si vzpomenete. Základ je jednoduchý – vyberete si šablonu, která sedí vašim představám, a tu dále upravujete dle vašich představ. Malá ukázka šablon pro začátek zde:

Pro dnešní recenzi jsem se rozhodla použít šablony pro tvorbu letáčků a ukázat, jak snadno a rychle můžete vytvořit svůj vlastní letáček. Na začátku je třeba vybrat kategorii z mnoha nabízených - plakáty, sociální sítě, pozvánky apod. Každá z těchto kategorií obsahuje sadu šablon, se kterými dále budeme pracovat. Nijak se však neomezujte. Nedávno jsem pro nabídku kurzu Dotační management sáhla po kategorii Životopisy. Vybírejte tedy nejen podle názvu kategorie, ale také podle užitku a vhodnosti struktury.

Přejděme ale k praktické ukázce. V kategoriích jsem si vybrala Flyer, kde dále budu vybírat vhodné šablony.

Canva poskytuje nepřeberné množství těchto šablon. Je pouze nutné sledovat, zda jsou tyto šablony zdarma či nikoliv. Není třeba se však obávat. Možností bezplatných šablon je velké a patrně se tak obejdete bez placeného rozšíření. Šablony se vám zobrazují s náhledem nalevo a pokud si vyberete svého favorita, stačí myší přetáhnout náhled šablony na bílé plátno, které se stane vaším základem pro další úpravy. Vybírejte dle vašich vlastních představ, jak bude letáček (plakát, pozvánka ap.) členěn. Na barvy, velikost písma či podkladové fotografie neberte ohled.

Pokud budete myší přejíždět po ploše vašeho budoucího letáčku, můžete si všimnout, že šablona je dělena do mnoha prvků - obrazových i textových. A na tomto místě přichází část kreativní, ale technicky vůbec ne náročná. Jednotlivé prvky nahrazujte, měňte, upravujte podle vašich představ.

Já začala podkladovým obrázkem, který jsem jednoduchým odstraněním pomocí Delete smazala a nahrála ze svého počítače fotografii vlastní.

Dalším krokem bylo upravit středovou část, tedy obdélník s textem. Začala jsem barvou. Canva umožňuje vybrat z přednastavitelných barev, ale také po kliknutí na ikonku + vybrat z celé škály (případně vložit kód barvy). 

Vybrala jsem barvu bílou a s pomocí funkce Transparency ji zjemnila přidáním průhlednosti. 

 

Posledním úkolem bylo upravit text. V levém panelu s možnostmi úprav vám Canva nabízí vybrat si ze šablon textu, které podstatně ulehčí práci. Tyto šablony textu jsou pro uživatele předem vytvořeny za účelem užití do takových materiálů, jakými jsou právě letáčky či plakáty.

Nakonec stačí jednotlivé položky textu přepsat na text váš a případně doupravit velikost, font či barvu písma, pokud je to nutné. 

Pokud nebudeme hodnotit výslednou kvalitu (a to, že by to vždycky mohlo být lepší/hezčí), na vytvoření takového základu stačí pět minut - pokud máte připraveny fotografie, texty, loga. S výsledkem si však samozřejmě můžete dále hrát. Canva nabízí další možnosti elementů a objektů, které vám zdarma nabízí k užití do vašich grafických dílek. Canva například poskytuje vlastní mini fotodatabanku, kterou můžete použít. Dále můžete do svých návrhů přidat ikonky, grafy, stickers, tvary, čáry. To vše naleznete v levé liště pod názvem ELEMENTS. 

Pokud si rádi hrajete s filtry, i ty naleznete v možnost úpravy návrhu, a to po kliknutí na objekt v horní liště.

Závěrečné shrnutí: Canvu považuji za nezbytný doplněk každého produkčního. Jistě - perfektně odvedenou, originální práci grafika vám nikdy nic nenahradí. Ale přiznejme si to. Ne vždy pracujeme na projektech, které si grafika mohou dovolit a ne vždy máme čas grafika vůbec oslovit. Pokud tedy zrovna nevytváříte plakát renomovanému mezinárodnímu festivalu, Canva je velmi jednoduchým nástrojem, jak rychle vytvořit něco velmi reprezentativního. Na závěr zde uvádím ještě jeden příklad, jak jsem ze šablony pro životopisy vytvořila infoletáček ke kurzu Dotační management. Šlo o první pokus, který jsem zkoušela v mobilní aplikaci Canva. Osobně však doporučuji pracovat spíš s Canvou na počítači (kvůli přehlednosti) a mobilní aplikaci si nechat pro opravdu urgentní případy :)

Máte jiné tipy na aplikace pro vytváření propagačních a jiných informačních materiálů? Podělte se s námi o názor, nebo nám zašlete svou vlastní recenzi na emailovou adresu jsme@culturematters.cz. Těšíme se na vaše postřehy!

Za tým Culture Matters,

Daniela