Edinburgh hostil festivalový summit 2025

Tereza Raabová, 10. května 2025

Evropská asociace festivalů (EFA) pořádala letošní Arts Festivals Summit 2025 ve spolupráci s Edinburgh International Festival, Festivals Edinburgh a městem Edinburgh. Za účasti 215 delegátů ze 44 zemí summit přinesl rozmanité pohledy, otázky a témata o tom, jak mohou festivaly převzít zodpovědnou roli vůči svým umělcům, publiku a společnosti ve stále se měnícím světě plném výzev. Jako obvykle jsem byla u toho jako EFFE / EFFEA hub pro Českou republiku.

Summit zahájila ředitelka Edinburgh International Festival Nicola Benedetti, která vyzdvihla, jak je důležité udržovat v rovnováze úctu k minulosti a zároveň poskytovat živnou půdu pro odvážné inovace, riziko a nespoutanou kreativitu. Ve svých příspěvcích poděkovala všem spolupořadatelům summitu i účastníkům a jako houslová virtuozka zahrála také na housle skotské skladby. Uvítání bylo velmi srdečné, účastníky přivítal také primátor Edinburghu Robert Aldridge, prezident EFA Jan Briers a pozváni byli také velvyslanci a honorární konzulové – mj. také česká konzulka ve Skotsku Veronika Macleod, která má velký podíl na síti českých center a škol po celém Skotsku.

Další dny summitu byl program nabitý přednáškami, diskuzemi, workshopy i prohlídkami edinburských sálů, klubů a dalších festivalových míst. Dozvěděli jsme se toho hodně o slavných edinburských festivalech, jejich dopadech na město, region i celou zemi, a také o vztahu města a festivalů. Mezi diskutovaná témata patřila následující:

  • kulturní politika na úrovni EU – připravuje se Cultural Compass
  • Zpráva o stavu kultury 2024 zpracovaná organizací Culture Action Europe a Elenou Politsevou
  • analýza festivalů v kulturních politikách festivalových měst a regionů EFFE Seal
  • kultura a zdraví – představeno bylo několik projektů a výzkumů
  • udržitelnost festivalů a jejich ekologický rozměr
  • finanční zdraví festivalů
  • instrumentalizace festivalů pro řešení společenských problémů versus imanentní hodnoty umění
  • výzkumy a data o festivalech – zde jsem i já prezentovala data sbíraná organizací NIPOS o českých festivalech, stručná prezentace a především podrobnost českých statistik získaly pozitivní ohlasy.

Z nabitého programu vybíráme několik bodů:

Síť festivalových měst a regionů EFFE Seal se rozrostla na 33 členů

Edinburgh je jedním ze zakládajících členů nedávno založeného programu EFFE Seal for Festival Cities and Regions, který provozuje EFA a který byl vytvořen sedmi městy – Bělehradem, Bergenem, Edinburghem, Gentem, Krakovem, Leeuwardenem a Lublaní – s cílem navázat na úspěchy programu EFFE (Evropa pro festivaly, festivaly pro Evropu) a vytvořit spolupráci mezi městy a jejich festivaly v celé Evropě. Během summitu se k síti připojila další 4 města: Niš (Srbsko), Budapešť II (Maďarsko), Coimbra (Portugalsko) a Tampere (Finsko). Celkem má EFFE Seal již 33 členů, mezi nimi i Olomoucký kraj.

Pečeť EFFE oceňuje města za jejich závazek vůči festivalovým komunitám a jejím cílem je podporovat kreativitu, udržitelnost, internacionalitu a odolnost prostřednictvím výměny znalostí. Budoucnost festivalů a jejich místo ve společnosti zaměřili delegáti na to, jak festivaly přispívají ke společenským tématům, jako je udržitelnost, inkluze, well-being a svoboda projevu, a diskutovali o nich z hlediska osvědčených postupů, poučení z neúspěchů, perspektiv a inovativních návrhů.

Součástí workshopu sítě EFFE seal byla prezentace o výzkumu kulturních strategií 19 měst a regionů EFFE Seal Role a hodnoty festivalů v místních kulturních politikách (prezentovaly Elena Politseva a Leonie Facius). Festivaly dnes nejsou jen kulturní událostí, ale stávají se nástroji utváření města, ekonomickými hráči i prostorem pro společenské debaty. Festivaly jsou nástrojem pro tvorbu městské identity, podporu místních scén, ekonomický růst a sociální soudržnost. Festivaly musí často balancovat mezi ekonomickými cíli, uměleckou kvalitou, udržitelností, místními zájmy i globálními ambicemi. To vyžaduje od organizátorů i městské správy promyšlenou a citlivou strategii, která reflektuje potřeby všech zúčastněných.

Opět byla i zde zvláštní pozornost věnována městu Edinburgh, které si uvědomuje význam festivalů pro rozvoj města. David Waddel z edinburského městského zastupitelstva představil roli města v podpoře festivalů. Edinburgh poskytuje festivalům každoročně dotace ve výši 6,5 milionů eur a dále zajišťuje provozní podporu a infrastrukturu potřebnou pro jejich hladký průběh. Spolupráce mezi městem a festivaly zahrnuje řadu pracovních skupin, které řeší jak dlouhodobé strategické otázky (například životní prostředí, zapojení publika, financování a bezpečnost), tak i krátkodobé výzvy (covidová pandemie, stávky). Tato spolupráce je koordinována také na národní úrovni skotské vlády, která připravuje souhrnnou strategii pro festivaly.

Zpráva o stavu kultury v Evropě

Dalším zajímavým bodem programu byla prezentace Eleny Politsevy o Zprávě o stavu kultury, kterou nechala vypracovat organizace Culture Action Europe. Rok 2024 byl nejteplejším rokem v historii měření, ale také nejméně mírový rok 21. století – což ovlivňuje i směřování kulturní politiky. Podle Politsevy dochází k zásadnímu posunu: z kulturní politiky téměř mizí pojetí vnitřní hodnoty kultury. Dříve byla kultura chápána jako autonomní oblast s vlastní hodnotou, dnes se stále více redukuje na to, jak může přispět k řešení společenských problémů – ať už jde o ekonomiku nebo sociální soudržnost. Z výzkumu uvedla odlišné vnímání kultury
1) z pohledu kulturních politik, kde převažují pragmatické, instrumentální přístupy, co všechno má kultura řešit pro společnost,
2) z pohledu kulturních aktérů, které se zaměřují spíše na dialog, svobodu projevu a imanentní hodnoty umění.

Politseva upozornila na důležitý kompromis: pokud chce umění získat veřejné finance, musí doložit, jak pomáhá řešit konkrétní problémy. Tím přijímáme instrumentalizaci kultury jako běžnou praxi. Na druhou stranu je stále řada lidi, kteří chápou kulturu jako veřejný statek, nebo dokonce jako lidské právo. Festivaly podle Politsevy nesou větší břemeno instrumentalizace než jiné oblasti umění.

V další Zprávě o stavu kultury pro rok 2025 se rýsuje několik trendů:

  • Škrty v kulturních rozpočtech (např. ve Francii, Itálii)
  • Politické tlaky a rostoucí autocenzura – instituce přemýšlejí, co ještě mohou návštěvníkům představit
  • Návrat k ekonomickému diskurzu kultury, tedy k důrazu na kulturní a kreativní průmysly (CCI)

EU Culture Compass: nová strategie pro kulturu
Evropská unie pracuje na nové strategii pro kulturu s názvem Culture Compass, kde pracuje s tématy jako konkurenceschopnost, připravenost, bezpečnost a strategická autonomie. V dokumentech EU se sice objevuje i vnitřní hodnota kultury, ale nakonec převažuje důraz na instrumentální role. Politseva upozornila na nové vojenské hrozby z východu i západu a potřebu, aby Evropa zahrnula kulturu do své strategické pozice ve světě.

Elena Politseva prezentuje o Zprávě o kultuře a EU Culture Compass

Být dobrými předky

Dále byla zajímavá přednáška dalšího řečníka, sociálního filozofa Romana Krznarice Becoming Good Ancestors: Culture and the Art of Long-Term Thinking, kde uvedl řadu příkladů a projektů, kdy lidé myslí dlouhodobě na další generace (př. stavitelé katedrál – projekt nejméně na staletí; doporučuje myslet u každého činu na 7 dalších generací; v Quebec city dávají při jednání ke stolu 1 židli za děti a 1 za přírodu).

Rozsrostl se i počet členů EFA

Na summitu se připojilo k členským organizacím EFA dalších 22 festivalů a festivalových asociací. Členství bylo bezplatně prodlouženo všem ukrajinským členům jako výraz solidarity. Z Česka je mezi členy festival Pražské jaro a Asociace hudebních festivalů. Další desítky českých festivalů však čerpají informace, mají značku EFFE label nebo grant EFFEA. Pokud se chcete přidat, neváhejte nás kontaktovat!

Kompletní fotoalbum ze summitu najdete na FB EFA: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1130671029104952&type=3

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Kategorie článků