Jak mi tak chodí různé newslettery a zprávy ze sociálních sítí, někdy obsahují velmi zajímavé články. Dnes se s vámi podělím o článek z britského serveru Guardian, kde několik manažerů z finančního sektoru mluví o partnerství s kulturními projekty.
Martin Smith ze společnosti Ingenious otevřeně přiznává, že přestože Ingenious vydává mnoho peněz na podporu umění a kulturních projektů, je stále především komerčním investorem, který spolupracuje s kulturním sektorem nejen finančně, ale také nefinančně – učí lidi z kultury komerčním schopnostem a leadershipu. Zároveň popisuje, že doba vysokých veřejných dotací na kulturu končí a pro mnoho kulturních organizací to je bolestné. Na druhé straně však vidí mladší generaci kreativních lidí, kterým nedělá problém se v novém systému vícezdrojového financování vyznat a umějí nacházet nejrůznější zdroje financí a finanční i nefinanční partnery. Veřejné dotace by podle něj měly mít nadále nezastupitelné místo především v začínajících a inovátorských kulturních projektech, které jsou pro jiné partnery příliš rizikové.
Alistair Hicks pracuje v Deutsche Bank na pozici uměleckého poradce a kurátora… Svými investicemi do umění jednak podporují svou vizi banky, která nemyslí jen na peníze. Navíc jejich sponzorský příspěvek pro Frieze art fair jim umožňuje poskytnout jejich klientům správnou zábavu během zajímavých akcí na veletrhu s uměním. Spolupráci banky s umělci považuje za velmi důležitou pro obě strany.
Zakladatel britské aplikace Tendr, která spojuje britské crowdfundingové platformy, Lex Deak, nejdříve popisuje výhody a využití crowdfundingových portálů s tím, že důležité jsou emoce, které dokážou tvůrci projektů vyvolat u svých podporovatelů. Považuje tento zdroj peněz jako jeden z mnoha, které jsou nutné ke stabilitě kulturních projektů. K nadšení kreativců je však často potřeba také více komerční myšlení, které právě může vhodně doplnit spolupráce kreativců s komerčními podniky a komerčními investory. V každém případě je vždy dobré znát své publikum a podle toho také hledat zdroje u vhodných investorů, kteří mohou mít podobné emoce a smysl pro nadšení z kulturního projektu. A u všech podporovatelů je velmi důležité je zapojit do hry, vtáhnout je do tvůrčího procesu, aby mohli být při tom.
V neposlední řadě zmiňuje důležitost mít zpracované benefity pro investora. Pokud nemá projekt přímo fiskální dopady na ekonomiku, vždy může mít benefity pro samotného investora, lokální společnost a další cílové skupiny.
Marketingová ředitelka Hitachi Capital Consumer Finance, Theresa Lindsay, povzbuzuje lidi z kultury a kreativních odvětví, aby více spolupracovali s finančním sektorem a nacházeli nové cesty, jak smysluplně spolupracovat. Podle jejich zkušeností čím více budou oba sektory spolupracovat, tím více z toho mohou oba sektory čerpat.
Podle článku The arts, creativity and finance: how will funding evolve? v The Guardian volně přeložila Tereza Raabová