5 tipů jak být produktivní a mít dost času

Jste produktivní? Být produktivní nezmená, že makáte jako šroubek a padáte na ústa vyčerpáním (i když máte za sebou velké výsledky)! Naopak. Produktivita znamená, že zvládáte všechny pracovní a rodinné úkoly, vyděláte si kolik potřebujete a ještě vám zbyde čas na odpočinek a plnění si vašich snů.

Zní to jako utopie? Také mi to tak přišlo, když jsem procházela dlouhým obdobím, kdy jsem doslova nevěděla, kde mi hlava stojí. Jedno, druhé, třetí dítě, do toho založení a rozjezd jedné, druhé, třetí firmy… rovnou od notáře a obchodní schůzky do porodnice… Dnes můžu říct, že za výsledky jsem moc vděčná (děti i pracovní zkušenosti), ale už nikdy bych to nechtěla zažít a upřímně bych to nepřála ani svému úhlavnímu nepříteli!

Dnes si velmi hlídám svůj čas a snažím se nebýt uhoněná, ale PRODUKTIVNÍ. Můj pracovní týden se smrskl tak na 15-20 hodin týdně, večerní šichty po uspání dětí už dávno nezvládám (usínám jako první ;)), vydělávám víc než v tom uhoněném období a vážím si každé chvíle, kdy můžu aspoň trochu odpočívat. A hodně za to vděčím i autorům nového on-line kurzu zaměřeného na trvalé zvýšení vlastní produktivity.

Zároveň si taky všímám lidí kolem a zdá se mi, že obzvlášť v kultuře jsou lidé často velmi uhonění. Makají až do penize.czúmoru, všechno chtějí zvládnout. Navíc bojují s penězi a delegováním, takže všechno si „musí“ udělat sami (kdo by to za vás udělal, že?). A dokonce jsem už zažila situaci, kdy jeden můj známý přišel za věhlasným divadelním spolkem a řekl jim: „Zastavte se, mám tady pro vás člověka, který by byl ochoten vás sponzorovat. Co mu můžete nabídnout?“ Dostala se mu odpověď ve smyslu „sorry, teď nemáme čas, makáme!“ (produkce, grantové žádosti atd. atd.)

Dejte si na takové chování pozor! A pokud se v tom poznáváte, mám pro vás pár jednoduchých rad, jak zvýšit produktivitu:

  1. stále mějte na mysli Paretovo pravidlo 20:80, neboli za 20 % úsilí a času vykonáte 80 % práce (a výsledků). A naopak. Nezatěžujte se těmi 80 % úkoly, které generují jen 20 % výsledků! Buď je eliminujte úplně (opravdu jsou tak důležité?) nebo je delegujte na kolegy, brigádníky, dobrovolníky…
    .
  2. s tím trochu souvisí i můj druhý tip, a tou je Eisenhowerova matice: generál Eisenhower se řídil jednoduchými pravidly podle toho, zda jsou úkoly urgentní a důležité – pokud ano, musíte je udělat teď hned sami (1. kvadrant). Pokud je úkol důležitý, ale není naléhavý, naplánujte ho (2. kvadrant). Pokud je naléhavý, ale ne tak důležitý, delegujte ho (3. kvadrant). A ty ostatní věci prostě nedělejte (4. kvadrant).how to be more productive
  3. dobrý tip na sebeřízení je mít před sebou na nástěnce 3 listy papíru – na 1. úkoly pro celý měsíc, na 2. úkoly pro tento týden a na 3. úkoly pro tento den
    .
  4. každý den nejdříve odvalte 1-2 největší balvany, tzn. úkoly, které jsou většího rázu, do kterých se vám často nechce a jen je odkládáte surfováním na facebooku, čtením emailů apod. Budete mít hned po odvalení dobrý pocit, 80 % úkolů splněno za 20 % času a zbytek dne už můžete dělat drobnější úkoly a číst ten facebook 😉
    .
  5. pokud chcete poodhalit moje tajemství produktivity, podívejte se na tyto rady, jak během měsíce navždy zvýšit svou produktivitu ve všech životních oblastech: Produktivní čtyřka.

A s Produktivní čtyřkou souvisí i naše soutěž: podívejte se na video Produktivní čtyřka a doplňte podle videa následující větu:
PRODUKTIVITA JE ZPŮSOB, JAK …

První 3 z vás, kdo napíšou zde pod tento článek do komentáře správnou odpověď, dostanou od nás voucher na libovolný kurz Culture matters!

Komentáře
  1. Tereza Raabova napsal:

    Skvělé, srdečně gratulujeme! Pečlivě prozkoumáme časy postů a budeme 3 nejrychlejší z vás kontaktovat na přímo, o které kurzy máte zájem.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie článků