Strategie ČR 2030 schválena, včetně cílů v kultuře

V roce 2016 jsme vás informovali o vznikajícím strategickém dokumentu pro Českou republiku ve dvou našich, článcích:

Jak vzniká strategie ČR 2030 – zapojte se!
Jak vzniká strategie ČR 2030 (listopad 2016)

Ke kapitole Kultura jsme zasílali za Culture Matters připomínky a účastnili se veřejných jednání, k témuž jsme vyzývali i vás.

Nyní vás chceme informovat, že strategický rámec ČR 2030 byl schválen vládou. Výsledný dokument najdete na stránkách http://www.cr2030.cz/ , kultury se týká kapitola 1.6 zde: http://www.cr2030.cz/cile/1-6-kultura/

Na rozdíl od podzimního veřejného projednání, kde bylo v kapitole kultura zahrnuto 7 cílů (což bylo více než v jakékoli jiné kapitole), jsou ve výsledném dokumentu jen 4 body jednoho hlavního cíle, a to následující:

Cíl: Vyšší veřejné investice podporují klíčové funkce kultury a rovný přístup ke kultuře a kreativitě.
– Do oblasti kultury směřují vyšší veřejné výdaje a posilují se možnosti dlouhodobého finančního plánování kulturních organizací.
– Podle potřeb měnící se společnosti je systémově podporován rozvoj i zakládání nových kulturních organizací.
– Kulturní a kreativní průmysly jsou podporovány jako příležitost pro rozvoj ekonomiky.
– Pracovníci v kultuře jsou podporováni metodicky i finančně s cílem zvyšování jejich prestiže a zlepšování podmínek potřebných pro jejich kreativní a motivační roli vůči dalším skupinám společnosti.

Jsme poměrně spokojení s rétorikou, která se v dokumentu objevuje a s uznáním ekonomického a inovačního potenciálu kultury:

Kultura přispívá ke zvýšení kvality života – přetváří města a obce na příjemná místa k žití, práci a k cestování, stimuluje vzdělávání a přispívá k osobnímu rozvoji. Pro její rozvoj je nezbytné zajistit veřejné zdroje především za účelem metodické i finanční podpory a důstojného ohodnocení zaměstnanců veřejných, soukromých i neziskových institucí v sektoru kultury.

Cílem kulturní politiky musí být podpora těch součástí kultury, které nemohou být úspěšné komerčně. Umění je generátorem inovací a představuje také významného tvůrce pracovních míst. Obnova kulturního dědictví a podpora umění tvoří trvalý základ zaměstnanosti a příležitost pro malé a střední firmy, zároveň vytváří prostor k uchování ojedinělých postupů a technologií. Kulturní a kreativní odvětví jsou zdrojem inovací a přispívají k rozvoji ostatních hospodářských odvětví. Úkolem státu je zohlednit nové rostoucí obory z oblasti digitální ekonomiky a kulturních a kreativních průmyslů.

Co zůstává jako nejdůležitější otázka, je implementace, neboli jak se daná strategie a cíle projeví na skutečné politice, konkrétních opatřeních a aktivitách veřejné správy. To nevyplývá ani z dokumentu, ani z webové stránky. Doufejme tedy, že to zase nebude jeden ze šuplíkových dokumentů, ale bude podložen i reálnými skutky.

 

Tereza Raabová

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie článků