Technologie a neustálé změny – hrozba či příležitost pro kulturu?

Žijeme v rychlé době, o tom není pochyb. Ona ta doba ovšem není jen rychlá, ona je neustále se zrychlující. O tomto tématu byl nejen celý blok na nedávné konferenci v Rudolfinu, ale samozřejmě se s tím potýkáme i my v Culture matters. Jaké rychlé změny technologií nás aktuálně trápí a jaké (ne)výhody to znamená pro vás, se dozvíte níže v tomto článku.

Technologie a kultura – jak to vidí odborníci?

Ale ještě chvíli ke konferenci, jelikož se nás ptáte, jaké to bylo. Konkrétně zrychlující se dobu komentoval Brett Edgar v pondělí 5.9.2016 na konferenci Cultual Leadership Summit (DeVos Institutu v čele s Michaelem Kaiserem) v panelu Arts in the Age of Distraction: Technology and the Arts in the 21st Century, ve kterém zmínil například snižující se dobu, kdy určitá novinka (vynález, nástroj, aplikace) dosáhla 50 milionů uživatelů. Zatímco telefonu trvalo dosažení této mety 75 let, počítačové hře Angry Birds to trvalo už jen 36 dní. A to nebyla řeč o chytání virtuálních Pokémonů, které zachvátilo miliony uživatelů během asi dvou týdnů. Kam to všechno spěje a jak se to dá stíhat?
block_1Podle vědeckých studií lidský mozek reaguje pozitivně na jakékoli vyrušení a nové informace, jelikož to vnímá jako určitou odměnu. Dokonce bylo dokázáno, že každá NOVÁ informace je pro mozek hodnotnější než všechny ostatní informace! Jediné, co na ní je zajímavé a tak lákavé, je novota, nic víc. Proto chceme být vyrušováni nejrůznějšími zprávami, emaily či telefonáty, protože přináší něco nového a představují malé vzrušení do jinak nudného každodenního života.

A s tím souvisí další významný fakt, že lidský mozek má raději mnoho malých odměn hned než dlouhé odříkání a až potom jednu velkou odměnu. A všechny SMSky, emaily, tweety a zprávy je možné považovat za takové malé odměny. Kdo by dnes chtěl dřít s příslibem budoucí odměny? Pro mladé lidi je čím dál těžší odpoutat se od telefonu či tabletu a soustředit se delší dobu na jednu věc s příslibem větší odměny na konci.

V rámci zmíněného panelu na konferenci mluvili Marie Kučerová z Filharmonie Brno, Petr Dvořák z České televize, Martin Pošta ze Signal festivalu a houslista Daniel Hope. Celkový dojem z diskuze jsem měla spíše optimistický. Petr Dvořák zmínil, že ČT se chce více zaměřit na přímé přenosy, jelikož z nich diváci cítí atmosféru dané chvíle a situace, i přes obrazovky. Podle něj osobní účast na kulturní akci evokuje více emocí, a proto budou živé akce stále hojně navštěvovány. Optimisticky působila i Marie Kučerová, ze které vždy srší nadšení z hudby i ze stavby brněnského koncertního sálu, od kterého si slibuje novou éru pro brněnskou kulturu a také další odbourávání bariér pro vstup nových lidí na koncerty vážné hudby. Podle Martina Pošty bude kladen čím dál větší důraz na prostředí (a „place-making“), ve kterém se živá akce koná, a bude se měnit způsob prožívání kultury. Daniel Hope je velkým propagátorem hudby a muzikoterapie. Potvrdil, že budoucnost v kultuře patří těm, kteří se otevřou novým technologiím, zachovají vysokou kvalitu tradiční kultury a publikum postaví doprostřed svého zájmu. Panel završil opět Brett Egan svojí predikcí, že dobrou perspektivu v kultuře mají 1) malé nízkorozpočtové organizace, a na druhou stranu také 2) velké organizace s diverzifikovanou nabídkou a schopností obsloužit různé skupiny publika.

Sociální sítě ve službách Culture matters?

A jak pociťujeme zrychlenou dobu my v Culture matters? Například díky našemu kurzu Sociální sítě ve službách kultury, který jsme natočili před rokem a od té doby se Facebook několikrát změnil. Na jaře jsme to vyřešili živým webinářem, kde lektorka Alice Bittnerová popsala hlavní změny Facebooku. Tento týden se však Facebook změnil znovu a usoudili jsme, že bude lepší dát vám poslední šanci se do kurzu přihlásit a poté celý kurz stáhneme z nabídky. Přestože Facebook má některé věci jinde, než je ukázáno v kurzu, myslíme si, že i tak je kurz hodnotný a dozvíte se v něm hodně podstatných informací – například na co kterou síť využívat, jaký obsah postovat na Facebooku, jak pracovat s Instagramem, Twitterem či YouTube.

Nyní tedy máte poslední šanci do kurzu vstoupit, a to s 57 % slevou!

Po přihlášení do kurzu uvidíte všechny lekce najednou, jelikož jsme usoudili, že 5 týdnů na studium sociálních sítí, které se mění každým týdnem, je příliš dlouhá doba 🙂

Kurz bude otevřený už jen středy 14. září 2016, potom jej navždy uzavřeme.

Vstoupit do kurzu Sociální sítě ve službách kultury >>

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie článků