1/3: Crowdfundingová Snídaně pro kulturu v Praze

Únorové Snídaně pro kulturu na téma CROWDFUNDING jsme zahájili 19. února v pražském DOXu. Pozvání přijaly organizátorky kampaní Národního filmového muzea, Adéla Mrázová a Terezie Křižkovská. A bylo o čem diskutovat!

Než se s vámi podělíme o tipy a doporučení, o které se s námi autorky kampaně podělily, nejprve si představme samotný projekt.

„Jak je možné, že český film nemá své muzeum? Máme muzeum hudby, lega, dokonce i čokolády. Ale film zatím žádné nemá. Pojďte to s námi změnit! Chceme vám ukázat, jak by takové muzeum mohlo vypadat, a otevřít ho pro vás na půl roku prozatím alespoň v malém.“

Tak takhle to všechno začalo. Nápad studentů filmu, kteří si chtěli otevřít interaktivní výstavu věnovanou českému filmu. Požádali o tehdejší grant nadaci Vodafone, konkrétně v programu V pohybu. Ten měl však jednu podmínku. Vodafone poskytl grant jen tomu, kdo si část nákladů dokázal „vydělat“ i prostřednictvím crowdfundingové platformy Hithit. A tak vznikla první kampaň s cílovou částkou 120 000 Kč.

Zdroj kampaně: https://www.hithit.com/cs/project/945/pojdte-nafilm-do-muzea

Kampaň byla více než úspěšná a s ní i samotná půlroční výstava. A proto se NaFilM rozhodli jít do větších prostorů a na delší dobu. Cílová částka byla o něco vyšší a kampaň se stala opět úspěšnou.

Zdroj kampaně: https://www.hithit.com/cs/project/2854/na-film-do-muzea

Do třetice všeho dobrého. A tentokrát natrvalo. NaFilM získal prostory a nadšenci z jeho týmu tak mohli vytvořit stálé muzeum přímo v centru Prahy.

Zdroj kampaně:  https://www.hithit.com/cs/project/5431/otevreme-filmove-muzeum-nafilm

Kampaň, kampaň, kampaň

V rámci diskuze na Snídaních jsme se od holek z NaFilM dozvěděli užitečné tipy. A taky rady, čemu se vyvarovat. Jak tým pracoval s propagací svých Hithitové kampaně?

Facebook jako hlavní kanál. Organizátorům se nejvíce osvědčily sociální sítě, a to konkrétně Facebook. Nejen, že se zpráva o kampani rychleji šířila, bylo však možné případné fanoušky odkázat na přímý link ke kampani s možností projekt hned podpořit. To se vám s letáčky nikdy nepodaří!

Postavit se za to sám. Hlavním znakem všech propagačních videí, jak jste si už mohli všimnout, byla přítomnost samotných autorů projektu. Potenciální fanoušci tak mají lepší představu o tom, kdo vlastně za tím vším stojí.

Známé tváře jsou tahákem. Jedním z nápadů bylo oslovit tváře českého filmu a televize, kteří projekt a jeho nápad podpořili: Jiří Menzel, Jan Hřebejk, Olga Sommerová či Jan Kraus.

Ukažte se světu v médiích. Týmu NaFilM se podařilo dostat i do českých médií, např. do České televize. Takový ohlas přitom nemusí automaticky vzbudit velkou vlnu přispívatelů, ale podpoří mediální obraz samotného projektu a vzbudí tak zájem třeba těch, kteří v budoucnu muzeum navštíví.

Máte něco za sebou? Pochlubte se. U nových projektů bývá problém, že potenciální přispívatelé nemají představu, co a jak vlastně vznikne. Pokud však už za sebou máte, nebojte se to ukázat. Tým NaFilM využil toho, že při druhé a třetí kampani měl již příznačné úspěchy za sebou. A tak kampaně provázely fotografie, videa a ohlasy předchozích projektů.

Být viděn všude, kde je to možné. Jedním ze zajímavých doporučení je vyhledávat akce, na kterých můžete svou právě běžící kampaň propagovat. Můžete být hostem tematického festivalu, Pecha Kucha Nights či jiných obdobných akcí.

Oslovte ty, kteří vás v minulosti již podpořili. Při druhé a třetí kampani tým NaFilM využil možnosti Hithitu oslovit přispívatele, kteří nápad podpořili v předchozích kampaních. Při druhé kampani podpořilo projekt zhruba 30 % přispívatelů ze druhé. Třetí kampaň pak zhruba 50 % přispívatelů kampaně první a druhé.

Vystoupit ze sociální bubliny. Každé kampani se stane, že okruh potenciálních přispívatelů se vyčerpá. Každý projekt, myšlenka, organizace má svou vlastní sociální bublinu a je tak nutné myslet za její hranice. Když v kampani NaFilM vznikla stagnace, členové týmu se rozhodli jít dál. Začali oslovovat vysokoškolské katedry, filmové kluby i ty, kteří s týmem spolupracovali v minulosti.

Odměny jako klíč k úspěchu.

Dalším velkým tématem bylo nastavení odměn. Jak se s nimi poprali v NaFilMu? Co mělo úspěch a od čeho příště ustoupit?

Řekněte lidem, že za příspěvek něco dostanou. Něco, co by se nám zdálo být zřejmé. Lidé přeci crowdfunding v Česku znají a ví, jak funguje. Nemusí to být ale pravda. Neztraťte potenciální přispívatele jen tím, že se k nim tato zpráva nedostane.

Jaká částka je tahákem? V diskuzi zaznělo, že průměrná částka je 200-500 Kč. Doporučení týmu NaFilm? Spousta lidí volí nejnižší částky. Jedná se většinou o lidi, kteří o vás nic nevědí, ale líbí se jim nápad. Stojí však za to nabídnout i atraktivní odměny za vyšší peníze. No a autoři kampaně by se neměli vyhýbat ani odměnám za vysoké částky, které jsou většinou určené pro firmy či jednotlivce, ze kterých se časem mohou vyklubat dlouhodobí partneři.

Lákaly odměny hmotné či hodně divné. Každý má zkušenost s úspěšností odměn jiné. Co se osvědčilo týmu NaFilM? Bylo by to odměny hmotného charakteru, případně odměny, které lákaly svou „zvláštností“ či originalitou. Autoři kampaně například překvapilo, že si oblibu získal nákup metrů čtverečních, židlí či schodů anebo třeba vánočních perníčků s filmovou tematikou.

Poproste o odměny jiné organizace.  Je to totiž dvojí výhoda v jednom. Získáte odměny zadarmo (v případě NaFilMu např. od společností Aerofilm, Albi, Casablanca) a navíc vám tito partneři pomohou kampaň zpropagovat.

Vánoce jsou tahákem. Spustit kampaň v období před Vánocemi se NaFilMu vyplatilo. Spousta lidí v tomto období hledá vánoční dárky, a tak mohou zabít dvě mouchy jednou ranou. Vyřešit dárky pro své blízké a kamarády a zároveň pomoci dobré věci. Má to jen jeden háček – odměny musíte namyslet takovým způsobem, abyste je do Vánoc opravdu stihli dodat. V tomto případě dle slov autorek crowdfundingových kampaní nebyl problém například s vouchery. Pečení vánočních perníčků s filmovou tematikou se ale ukázalo poměrně náročné.

Ukažte lidem odměny. Někdy od koupi odměny odradí to, že si lidé nedokáží představit, co se pod odměnou vlastně skrývá. NaFilM to vyřešil kulantně. K popiskům jednotlivých odměn připojil prolink, aby se tak případní zájemci mohli detailněji informovat, co si vlastně mohou zakoupit.

Závěrem

Na co nezapomenout? Spoluzakladatelky NaFilM nám ještě prozradily, že…

…crowdfundingová kampaň je zároveň vaším soudcem. Nedaří se? Třeba to není špatnou propagací kampaně, ale samotným projektem, který si prostě nenašel fanoušky.

—kampaň vás bude stát hodně času. (Mnoho dní se jede v podstatě nonstop).

…je fajn oslovit kamarády, kteří přihodí hned na začátku – projekt tak od začátku bude vypadat, že lidi zajímá.

…že není dobré směřovat kampaň před nebo v průběhu léta.

…že zvýšíte loajalitu svých fanoušků, když při komunikaci zvolíte osobní přístup.

Děkujeme organizaci NaFilM za velmi podnětnou přednášku a užitečné tipy. Nezapomeňte se podívat i na naše reporty z ostravské a brněnské Snídaně pro kulturu. Aneb – objevujte další tipy od těch, kterým se to fakticky povedlo 🙂

2/3: Crowdfundingová Snídaně pro kulturu v Ostravě!!!

3/3: Crowdfundingová Snídaně pro kulturu v Brně

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie článků