2/3: Crowdfundingová Snídaně pro kulturu v Ostravě!!!

  1. února jsme si odskočili na Snídani do Ostravy. Tématem byl CROWDFUNDING a se svými zkušenostmi se podělil Honza Dvořák. Hovořil dokonce o dvou úspěšných kampaních, které realizoval. O jaké kampaně se jednalo?

Honza pracuje v ostravském Provozu Hlubina, v kulturním prostoru, „…kde mohou lidé realizovat své projekty, navazovat spolupráce a také se učit novým věcem.“ (zdroj) Před dvěma lety vzniklo v Provozu Hlubina Kino Cineport. Lidé, kteří za novým kinem stáli, chtěli promítat i přes léto. A tak vznikla idea projektu letního kina: Rozmarný letňák. K provozu kina však potřeboval tým Provozu Hlubina jednu zásadní věc: kvalitní projektor. Neváhali a rozhodli se finance potřebné na zakoupení projektoru získat přes crowdfundingovou kampaň. Z původní cílové částky 165 000 Kč se povedlo „Hlubiňákům“ vybrat 167 486 Kč. Na kampaň se můžete podívat zde.

Honza Dvořák se podělil o své zkušenosti i s jinou kampaní. Tentokrát se týkala vydání literárního sborníku s díly začínajících českých autorů. „Kniha poskytne prostor začínajícím umělcům, kteří často nemají potřebné možnosti na to, aby jejich text vyšel a byl tak prezentován i mimo jejich nejbližší okruh.“ (zdroj). Kampaň na Startovači byla úspěšná, a tak se kniha HARAKIMI dočkala také svého vydání. Vybráno bylo 64 000 Kč z celkové cílové částky 60 000 Kč. Kampaň si prohlédněte zde.

A jak Honza okomentoval zkušenosti s oběma kampaněmi?

Nebojte se humoru

Jestli jste si pustili obě výše uvedená videa, je vám jasné, že autoři kampaní cílili na humor. Video ke kampani na podporu výroby publikace HARAKIRI přitom vznikalo opravdu nízkonákladově (dle slov Honzy Dvořáka: pár hodin času, počítač a několik piv). Ne každý realizační tým si může dovolit zapůjčit kvalitní techniku, oslovit profi štáb a natočit kvalitní spot. A tak Honza a jeho „kumpáni“ vsadili na to neosvědčenější – humor. Díky němu můžete zaujmout mnohdy více, než s kvalitně natočeným promo videem. Hithitovou kampaň pro Rozmarný letňák osvěžili naopak v rámci odměn. Tým kampaně zvolil pro každou odměnu tematicky odpovídající filmovou hlášku. „… Já spíš myslím, že lidi tady málo hulej.“ Pod touto odměnou se skrývaly například vstupenky do kina a vodní dýmka po dobu promítání.

Odměny odkrývejte postupně

Jeden z užitečných tipů, který Honza dal všem posluchačům: „Neprozraďte všechny své trumfy hned.“ V případě obou kampaní se vyplatilo pustit do světa omezený počet druhů odměn a postupně během celé délky kampaně odkrývat další. Přidávání odměn pomůže také oživit vaši marketingovou komunikaci: při dlouhodobém trvání kampaně se může stát, že zájem opadne. Není přitom jednoduché udržet pozornost po celou dobu, pokud nepřijdete s něčím novým. A tím novým mohou být právě nové odměny, které nalákají nové přispívatele, nebo třeba i ty, kteří si od vás už něco koupili.

Jak pracovat s cílovkou?

V první řadě je nutné znát, kdo vaší cílovou skupinou vlastně je. A pak si vybrat pár lidí, kteří reprezentují vaší fanouškovskou základnu, na kterých si můžete ověřit fungování kampaně (např. atraktivnost odměn nebo zda vůbec o projekt, na jehož vznik kampaň realizujete, mají lidé zájem). Další z důležitých věcí je uvědomit si limity vaší cílové skupiny. Honza to popsal jednoduše – cílová skupina obou kampaní byli lidé, kteří obvykle nemají dost peněz na to, aby mohli obdobné kampaně podpořit. Proto se realizátoři crowdfundingových kampaní snažili tuto cílovou skupinu rozšířit. Bylo tedy třeba se zaměřit i na lidi, kteří jsou výdělečně činní a kteří by rádi projekt také podpořili – byli to například bývalí pedagogové či lidé, kteří s realizátory kampaní v minulosti spolupracovali. Honza nám také dal jeden užitečný tip o tom, že je důležité uvažovat v konsekvencích prostoru – upozornil na to, že v Ostravě je rozjetí crowdfundingu mnohem složitější než například v Brně nebo v Praze.

Multiplikační efekt

Jedna z otázek v rámci diskuze směřovala na to, zda se z kampaně vrátí peníze, které by pokryly práci realizátorů crowdfundingu. Honza se nám přiznal, že výběr peněz u projektu vydání knihy pokryl pouze tisk. Díky prodeje finální knihy si však autoři kampaně mohou již do částky za publikaci napočítat i svou vlastní práci. Určitě je také dobré vědět, že crowdfundingová kampaň má vedlejší pozitivní dopady – v případě Rozmarného letňáku například vůbec rozšířila povědomí o programu letního kina a Provozu Hlubina obecně. Letňák, který by se bez koupě kvalitního projektoru vůbec nerealizoval, totiž přilákal na program Provozu Hlubina další stovky lidí, kteří by vůbec o Provozu nevěděli. Nejde tedy pouze o peníze, které vyberete – dobrá kampaň vám udělá také dobrou reklamu.

Na co dávat pozor? Crowdfunding není vždy charita.

V diskuzi zaznělo také jedna praktická záležitost – jak danit příjem z crowdfundingové kampaně? Mnozí realizátoři kampaní na českých crowdfundingových platformách se domnívají, že peníze, které získávají, jsou dary. Na takovou kampaň by však bylo nutné získat povolení o realizaci veřejné sbírky. V případě jakýchkoliv pochybností je tedy dobré celou věc vždy konzultovat s účetní!

 

A co závěrem? Mockrát děkujeme Honzovi Dvořákovi za jeho prezentaci. A vám nabízíme možnost podívat se do ostravského Kina Cineport, případně navštívit akci Harakiri Czurakami, která podporuje tvorbu začínajících autorů a dala za vznik sborníku Harakiri.

Nezapomeňte se podívat i na naše reporty z pražské a brněnské Snídaně pro kulturu. Aneb – objevujte další tipy od těch, kterým se to fakticky povedlo 🙂

1/3: Crowdfundingová Snídaně pro kulturu v Praze

3/3: Crowdfundingová Snídaně pro kulturu v Brně

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie článků