3/3: Crowdfundingová Snídaně pro kulturu v Brně

Do třetice všeho dobrého. Únorové téma crowdfundingu jsme zakončili v Brně. Prezentovala nám Jana Fišerová, tajemnice brněnského divadla Buranteatr. Všichni brněnští a snad i mimobrněnští nadšenci do divadla si na kampaň Buran bourá, Buran staví! Určitě vzpomenou. Kromě toho, že se podařila získat cílová částka, Burani zaznamenali ještě jeden velký a radostný úspěch. O tom ale trochu později.

O co v kampani šlo? Buranteatr, který sídlí v multikulturním prostoru Sokolského Stadionu, se rozhodl zrekonstruovat prostor baru na multifunkční kavárnu.

Na rekonstrukci byl potřeba velký obnos peněz. A tak Buranteatr rozjel kampaň s názvem Buran bourá, Buran staví! Na Hithitu. Z celkové cílové částky 300 000 Kč se Buranům povedlo získat 346 122 Kč. Přijde vám to jako skvělý úspěch? Po úspěšně skončené kampani přišla ještě jedna skvělá zpráva. Vlastník budovy Sokolského Stadionu, který se o úspěchu kampaně dozvěděl, rozhodl, že divadlu přispěje také. Původní rozpočet dokonce zdvojnásobil!

Teď ale přejděme k samotné kampani. Co se povedlo? A co by Burani udělali jinak?

Příprava, příprava, příprava

Klíčový faktor k zahájení kampaně byl jasný – realizátoři navštívili několik přednášek i osobních schůzek s týmem Hithit, aby byli perfektně informováni o tom, jak taková kampaň probíhá. Pro přípravu všech podkladů bylo také důležité vědět, co realizátoři chtějí a připravit si přesný plán. Ten také obsahoval spolupráci s grafikem a přípravu vizualizace, na kterou se můžete podívat na stránkách kampaně zde. Jedna rada, kterou si Burani vzali k srdci? Pro příště si dát před kampaní více času. Burani začali na kampani pracovat měsíc před jejím spuštěním. Unáhlenost příprav spočívala v jasném cíli – peníze se musely vybrat dopředu, aby bylo možné zahájit rekonstrukci během letních prázdnin. Dle slov Jany Fišerové by si pro příště nechali alespoň tři měsíce.

Proč právě Hithit?

Tajemnice divadla Buranteatr ocenila spolupráci s Hithitem, který byl velmi nápomocen před i během realizace kampaně. Kromě přednášek, které Hithit realizuje, a možnosti konzultace přípravy kampaně, jsou pracovníci nejznámější české platformy aktivní i během realizace – nabízejí pomoc při důležitých milnících kampaně a informace o ní rozesílají i ve svých týdenních newsletterech. Hithit Burany navíc sám oslovil a z českých platforem byl uživatelsky nejpřívětivější.

Odměny jsou základem úspěchu

A to věděli i Burani. Proto se snažili o co nejoriginálnější formy odměn (dostali se i do našeho výběru top českých nápadů na odměnu). Které z odměn měly největší úspěch? Tak například možnost dát záchodům jméno.

S humorem to nejdál dotáhneš

Stejně jako v případě ostravské kampaně Rozmarný letňák, i Burani vsadili na humor. Netřeba k tomu říkat více. Přinášíme vám konkrétní ukázky.

Komunikace s dárci je klíčová

Na počátku Burani komunikovali s přispívateli jednou za dva měsíce. Panovala obava, aby přispívatele příliš „nespamovali,“ pro příště by však určitě volili komunikaci intenzivnější. Na přispívatele se pak obraceli především v době, kdy byla potřeba změna pravidel v zaslání odměn. Proč? Příspěvek majitele objektu Sokolského Stadionu umožnil mnohem větší rekonstrukci, která však vyžadovala mnohem delší čas na přípravu. Samotná rekonstrukce se tedy odehrála o rok později. Některé odměny spjaté s nově zrekonstruovaným prostorem tedy nebylo možné ihned naplnit. Jana Fišerová však poznamenala, že přispívatelé měli pro tuto situaci pochopení – ba dokonce převládlo nadšení z úspěšného zdvojnásobení rozpočtu. Burani se také rozhodli nabídnout další odměnu svým „hithiťákům.“ Když v minulosti realizovali vánoční či valentýnské představení, vyblokovali část míst pro své přispívatele, kteří si tak mohli rezervovat místo za levnější peníz. Jediný problém, který nyní Buranteatr řeší, je nakládání s kontakty, které získali díky crowdfundingové kampani, s ohledem na GDPR.

Rozšíření cílové skupiny

Téma, jak oslovit potenciální přispívatele, kteří nejsou v naší sociální bublině, bylo klíčovou otázkou na všech únorových Snídaních pro kulturu. I Burani se rozhodli získat si příznivce fanoušků spřátelených organizací. V době přípravy kampaně tak oslovili například brněnský Bar, který neexistuje, realiátory zábavné Tell or Show, Komediomat či Městské divadlo Zlín. Díky spolupráci získal Buranteatr odměny pro svou crowdfundingovou kampaň i širší cílovou skupinu.

Poslední otázka z publika: bylo něco, co Burany během realizace překvapilo? Tajemnice divadla, Jana Fišerová, odpověděla jasně. Burani měli před kampaní pocit, že o nich před pěti lety ještě nikdo nevěděl. Zájem a ochota lidí, kteří na kampaň přispěli a kteří se rovněž zapojili do pomocných prací při rekonstrukci (více než 100 lidí) tak Buranům dodala sebevědomí. A samotná kampaň určitě k zvýšení povědomí i přispěla.

A ještě jedna chuťovka (skoro) na závěr. Jana Fišerová se s námi podělila o zajímavou statistiku průběhu kampaně. Pro ty z vás, kteří se Snídaně nemohli zúčastnit, připojujeme náhled na statistiku, aneb jak to bylo s vývojem příspěvků.

My děkujeme moc Buranům, že se s námi o svůj příběh podělili. Pokud jste příznivci prostoru a nestihli jste přispět, nesmutněte. Přispět můžete kdykoliv, jen tak pro radost z dobré věci, a to na tomto odkaze.

Nezapomeňte se podívat i na naše reporty z ostravské a pražské Snídaně pro kulturu. Aneb – objevujte další tipy od těch, kterým se to fakticky povedlo 🙂

1/3: Crowdfundingová Snídaně pro kulturu v Praze

2/3: Crowdfundingová Snídaně pro kulturu v Ostravě!!!

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Kategorie článků